Alla inlägg den 17 maj 2010

Av smoothie - 17 maj 2010 17:30

Huvudet och kroppen hänger inte med någonstans

har lite ont överallt vet inte om det är för att ja backade i in ett träd eller om bara kroppen säger att den orkar inte mer just nu.. Plus att ja tappade ett vin glas så det gick sönder är verkligen inte min dag idag

svider lite grann på märket på halsen efter bältet, men förhoppningsvis så blir kvällen bättre...


Håller på att fixa lite mat stifado grekisk köttgryta blir det i kväll

Av smoothie - 17 maj 2010 12:57

Vecka 24

Kroppen:
Om du hittills inte funderat så mycket över det här med att vänta barn, blir det mer uppenbart nu när magen blir större. Du har nu gått upp 5–7 kilo, vissa ännu mer. Det är vanligt med ryggproblem, till exempel att du känner dig trött eller har ont i svanken. Foglossning är en annan vanlig åkomma under graviditeten. Det beror på att brosket i fogarna som håller ihop bäckenbenen luckras upp något av graviditetshormonerna för att ge plats åt barnet när det sedan ska födas. Man blir överrörlig i bäckenlederna och kan få smärta och inflammation när bäckenbenen gnider mot varandra. Skulle det drabba dig får du försöka ta det lugnare och anpassa dig till vad kroppen klarar av. Efter förlossningen är det extra viktigt att inte belasta bäckenet för mycket genom att till exempel bära tungt, på så sätt kan fogarna läka. Man kan känna av hur livmodern drar ihop sig och blir stel ibland, så kallade förvärkar, livmodern tränar på detta sätt upp sig inför förlossningen. Ibland kan vibrationer eller gropigt underlag från när man åker bil framkalla förvärkar, men det är helt naturligt.

Barnet: Vikten har ökat markant på senare tid och barnet väger nu runt 600 gram och är cirka 30 centimeter långt. Barnet ska de resterande veckorna femdubbla sin vikt. Nu utvecklas svettkörtlar, men huden är fortfarande så pass tunn med bara lite fett så det ljumna vattnet är perfekt. Naglar på både fingrar och tår börjar växa ut.

Av smoothie - 17 maj 2010 12:12

Solsken och hjärtljud mys :)

Idag har ja varit och träffat min nya Bm, hon stack mig i fingret :( mindre skoj tog blodtryck 110/70 så det såg bra ut sa hon ja har ingen aning om vart ja brukar ligga på när jag blev inskriven så låg ja på 120/60 och det var oxå bra tydligen, järnvärde låg 120 så ja behövde inte äta järntabletter allt såg så bra ut,

Sen fick ja höra pyrets hjärta :) så mysigt det slåg 145/min och det  var så bra normalt.

Fick en ny tid ska dit den 15 juni igen då skulle vi få lyssna på hjärtat då med :)


Sen när man skulle åka därifrån så backade ja in i ett träd såg det inte i backspegeln eller i döda vinkeln det tog bara tvärstopp. Så jag fick ett märke på halsen efter bältet ocg det värkte i armen och så, kände mig yr när jag kom hem, vet inte om ja slåg i huvudet i nackstödet eller så, har vilat en stund känns lite bättre men man får se om det blir värre eller så tur att man e ledig så man kan ta det lugnt...


Ska sätta miig på balkongen och njuta av solen :)

Av smoothie - 17 maj 2010 12:06

Det är verkligen varannan dag som det regnar eller är strålande sol :)

Igår jobbade jag och var så trött kände mig lite febrig men det gick över när ja kom hem , var väl så pass slut i kroppen att man kände sig febrig.


Vilade i nästan 2 timmar när ja kom var så trött, S han höll på med ena bilen och fixade rost och sånt, så kom han upp och frågade  om ja kunde laga mat låg i sängen och var slut, sen åkte han iväg en stund och jag tog fram en stol och började med maten, blev falukorv och makaroner, men ja hade stängt av ljudet på alla telefoner när jag vilade för ville inte bli störd så han försökte att få tag på mig o kolla vad vi skulle äta, för han åkte o beställde en pizza som vi delade på, så det blev dubbelt med mat :) så kan det gå när man inte får tag på varandra :). Blev ju iaf matlåda till både han och mig :)





Av smoothie - 17 maj 2010 12:00

  lägger upp en bild på mig från dopet nyklippt är jag jag är den som har kofta på mig,
Dopet var jätte fint och strålande sol 20 grader varmt riktigt sommar väder :) sen på kvällen blev det film skön avslutning på denna dag :)

Ovido - Quiz & Flashcards